Blogg innehåll...

I denna blogg skriver jag om mitt liv som sambo och 2 barns mamma. Jag delar med mig av alla våra äventyr och av mina egna privata funderingar och tankar.

Skriv gärna en liten kommentar när du har varit här och läst. Sånt värmer alltid.

Ha en bra dag.
MvH jayline


07 februari 2011

Veckan som gått.. =)

Har varit väldigt dålig på att Blogga förra veckan. Detta beror på att familjen har varit sjuka.
Mattias kom hem i måndags och hade 38 graders feber sen låg han däckad i stort sett fram till torsdag morgon. inget kul alls =(
Själv har jag klarat mig bra vilket känns skönt för det är ju jobbigt att ta hand om barnen när man är sjuk.

I fredags var jag med grabbarna och lilla syster och sjukhuset och tog bort Alexanders gips. Såren har läkt helt och ärren ser faktiskt fina ut. lite lila men läkaren sa att de kommer att blekas med tiden. Han fick en stödskena så att han inte kan sträcka ut fingrarna och order om att träna fingrarna dagligen genom att böja ner dom. även om han gör det med andra handen så är det bra.

Alexander har varit lite kinkig senaste dagarna och jag antar att det beror lite på handen då det måste kännas skumt att den inte väger nåt längre samt att han börjar att bli förkyld. han hostar och snorar och nyser. Stackare immunförsvaret är väl inte vad det ska vara tack vara att han var sjuk för inte speciellt länge sen. Hoppas att det går över snabbt.
Däremot så vaknade han härom natten och verkade inte alls vara vaken. Han grät och benen och armarna ryckte på honom. Han pekade med armen på nåt som inte fanns och ville inte att jag skulle ta i honom alls. Detta gör mig super orolig. Dock så tror jag att jag vet vad vad det kan vara. tror att han har nåt som kallas för nattskräck. Det är nåt som drabbar barn mellan 3 och 6 år och det innebär att barnen vaknar efter 1-3 timmar från djupsömnen och är egentligen inte vakna utan nånstans mitt emellan. De kan ha skakningar, gråta, skrika och inte vilja att man rör dom. Detta passar verkligen in på Alexanders "utbrott". Oftast händer det när han är sjuk och har feber. Det stod dock att det kan utlösas av att barnet är övertrött eller att det har hänt nåt som gör dom upprörda. Även spännande TV program kan vara en utlösande faktor.
Så det vi gör nu här hemma är att inte låta honom se på tv precis innan läggningen utan att vi försöker göra nåt avslappnande istället. Läser saga, gör pärlplattor mm.
Hoppas verkligen att det hjälper mot det här för det är verkligen inget skoj alls.

Zebastian har också varit lite små jobbig de senaste nätterna och vaknat flera gånger och nu helt plötsligt även kl 5 på morgonen för att äta. ?? han som sovit mellan 20.00 och ca 8.00 sen han var 4 veckor gammal. Men antar att han har en tillväxtperiod nu eller nåt. Kanske är det tänder på gång. Ska öka ersättnings mängden nu så får vi se om det har med saken att göra. Känns som att jag måste få sova snart igen. =) är verkligen jobbigt att vara småbarnsförälder ibland.

Idag blir det att ta det lugnt. Ska väl försöka att gå ut lite med grabbarna i eftermiddag så det för göra av med lite energi. I alla fall Alexander.
Hoppas att solen tittar fram lite i allafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar