Blogg innehåll...

I denna blogg skriver jag om mitt liv som sambo och 2 barns mamma. Jag delar med mig av alla våra äventyr och av mina egna privata funderingar och tankar.

Skriv gärna en liten kommentar när du har varit här och läst. Sånt värmer alltid.

Ha en bra dag.
MvH jayline


29 mars 2011

snö ute igen....

Ok det snöar igen. Allt var fint och hyfsat torrt igår på eftermiddagen men nu är marken vit igen.
Blev alltså ingen promenad idag heller. Räknar med att jag inte kommer att kunna promenera till dagis än på ett par veckor.

Har fått tillbaka mensen nu som jag skrev i ett inlägg tidigare i månaden och det med besked vill jag lova. Nu är det dags igen. 5,5 dag har gått och det är lite "illa" som förra gången. Den är väldigt riklig och det känns väldigt jobbigt faktiskt då man inte vet hur riklig den kommer att vara från dag till dag. Oftast är det ju värst på morgonen. Pratade med BM idag som informerade att mensen kan komma att vara så här riklig ett tag och att den framöver kan komma att minska.Har ju satt in kopparspiral vilket kan göra att mensen rikligare och längre. Hon informerade också om att det finns kvinnor som använder sig av sitt barns blöjor för att dessa fungerar bättre än vanliga bindor. Hon tyckte att jag skulle avvakta men om jag inte härdar ut så får vi ses och diskutera andra alternativ. Hon pratade också lite om andra alternativ som gör att mensen kan minska och i vissa fall utebli helt.
Kollade då upp hur en hormonspiral fungerar då hon sa att den kan göra mensen mindre och i många fall ta bort den helt. Vilket som inte är helt fel.
Dock finns tydligen vissa biverkningar som jag inte gillar alls:
De mycket vanliga: (1 av 10 kvinnor)
biverkningarna är förändrade mensblödningar.
Vanliga biverkningar: (1-10 per 100 kvinnor):
Bröstspänningar, huvudvärk, illamående,
akne, humörsvängningar, viktökning,
minskad sexlust
och utebliven mens.
Det här känns ju inte alls kul om man skulle få dessa då jag redan nu har ett starkt temperament och ett starkt humör. Som många vet ;) Minskad sexlust vill ju ingen ha och det känns ju inte bra att man ev kan få det om man sätter in en sån.
En till nackdel till är ju att den kostar 1100:- vid ett tillfälle. Visst drar man ut det på 5 år och räknar ut var P-piller skulle kosta på år så blir det ju ingen direkt skillnad.
Fördelar finns ju med och det är ju att den alltid finns där, man kan inte glömma den och man kan bli magsjuk utan att sen behöva tänka på att det tar ett par dagar innan man är skyddad igen.
Känner att jag just nu inte vet riktigt hur jag ska göra. Får nog försöka härda ut och se om mensen minskar vilken BM sa att den kunde göra. Men gör den inte det får det verkligen bli ett annat alternativ. Skulle inte palla att ha mens som varar i 7-9 dagar i stöten och sen återkommer efter ca 19 dagar.

Känns som att vissa som läser detta kommer att undra varför jag delar med mig av detta men det finns många kvinnor där ute som har samma problem och det är ju aldrig fel att dela med sig av åsikter och känslor liksom. Det är ju det som den här bloggen är till för lite också. Att dela livserfarenheter. Ni som inte gillar min öppenhet behöver ju liksom inte läsa bloggen för det kommer att komma sånt här framöver.

Jag är en väldigt öppen och rak person som alltid står för det jag säger och det tänker jag inte att ändra på.

Zebastian har precis somnat så nu ska jag sätta mig och titta på kanal5 play och se på deras nya serie Fenomen. Det är en annan sak som ligger mig väldigt varmt om hjärtat då jag jag älskar såna saker som man inte riktigt kan förklara.

Skriver mer vid ett annat tillfälle.

PoK så länge. =)

1 kommentar:

  1. jobbigt det där, dock har jag ett tips som du kan testa, har funkat på mig med minskad blödnin ch mensvärk med för del delen :) kan berätta mer när vi ses nästa gång, nä har du tid? bestäm en dag som passar. kram kram

    SvaraRadera